Јелена Марићевић Балаћ: Јован Јовановић Змај и Нови Сад

 


Рођен 24. новембра (по старом календару), тј. 6. децембра (по новом календару) 1833. године у Новом Саду, умро 1. јуна 1904. у Сремској Каменици

Песник љубавне, родољубиве, сатиричке и поезије за децу. Певао је за децу, будући да га је на то осоколио Ђорђе Натошевић, али и Ђорђе Рајковић и Стеван Поповић – чика Стева. Бавио се и преводилачким пословима, углавном преводећи са мађарског и немачког језика.

Песников прадеда је од 1767. грађанин Новог Сада, а деда Јован стекао је племићку титулу. Волео је да претура и истражује књижницу свога оца, Павла Јовановића, адвоката градског сенатора, а касније и градског начелника у Новом Саду. Драг гост њихове куће био је и песник Сима Милутиновић Сарајлија. Змајев отац био је велики пријатељ и Јована Хаџића (Милоша Светића). Живели су у улици Златне греде.

Основну школу завршио је у Новом Саду. Први разред гимназије учио је 1844/5. у Новом Саду (религију, латински, немачки, аритметику и мађарски језик). Наставио је и у другом, међутим, нема га у евиденцији за трећи и четврти разред. Вероватно је отишао у Халаш. Школске 1847/8. опет се води као уписан у новосадској гимназији. Права је студирао у Бечу, Пешти и Прагу.

Најпре је радио као градски чиновник у Новом Саду (подбележник новосадског Магистрата), али се највише посветио књижевности.

Новак Радонић, Портрет Јована Јовановића, 1854.

У Летопису Матице српске је 1852. године објавио прву песму „Пролетно јутро“.

Змај се венчао 14. јануара 1862. године у Новом Саду у саборној цркви Евросинијом (Јевросимом), ћерком Павла Личанина, „житеља Новосадскога“, коју је песник звао Ружом. С њом је имао децу овим редоследом: Мирко (рођен у Новом Саду), Тијана, Јован (Сава), Југ и Смиљана.

Јован и Ружа Јовановић

Покренуо је лист Јавор 1862. и преузео од Ђорђа Рајковића Комарац.

Објављује у Новом Саду 1864. збирку Ђулићи. 1882. такође у Новом Саду изаћи ће Ђулићи увеоци.

Године 1864. почиње да излази хумористички лист Змај или 3. мај по Великој мајској скупштини 1848. године у Карловцима, која је формулисала захтеве српског народа за осигурање српске народности. Змај је био чинилац наше културне и политичке борбе, тако да му је овај надимак сасвим примерен.

1870. завршио је студије медицине. У Новом Саду није стекао лекарску праксу, а 1871. остао је без листа Змај. Милетић га је упутио у Панчево, одакле иде у Сремске Карловце за општинског лекара, па у Футог. Тек се из Футога поново вратио за Нови Сад 1874. године, да би био општински лекар у Сремској Каменици. Доцније је радио као приватни лекар у Београду, Загребу и Бечу. Сведочанства потврђују да је био добар и саосећајан доктор. Јована Грчића Миленка лечио је о свом трошку и куповао му лекове. Лечио је и ђаке. Од тог посла није могао да се издржава.


Године 1880. почео је у Новом Саду да излази лист Невен. Змај га је водио и уређивао до смрти, а сакупио је толико прилога да су бројеви и након његове смрти могли неко време излазити. Лист је без прекида излазио до 1890. захваљујући добротвору Арси Пајевићу. Од ове године Јован Јовановић сам води бригу о листу који се сада зове Невен, чика-Змајовин лист. Након тога, како се селио у Београд, па у Загреб и Невен се сели са њим, да би се његовим повратком у Каменицу вратио и Невен, преставши да излази 1908, дакле 4 године након његове смрти. У Новом Саду лист је штампала Српска штампарија др-а Светозара Милетића. За 22 године објављено је 433 бројева, од којих је Змај уредио 366.


Његова кућа у Сремској Каменици, позната под именом „Змајевац“, јесте „љуска Змајеве душе“ и својеврсни споменик његовог рада, стварања и залагања, па је претворена у музеј. У улици Златне греде 4 је гимназија „Јован Јован Змај“, која носи његово име од 1959. Главна улица у Новом Саду носи његово име, а испред Владичанског двора налази се oд 1984. његов споменик у бронзи на постаменту од јабланичког гранита, висок 230 cm (рад вајара Драгана Николића). Такође, у Змај Јовиној 12 је књижара која носи његово име.


У његову част је Матица српска 1953. основала Змајеву награду која се додељује за најбољу поезију на српском језику. У Новом Саду се сваке године одржавају Змајеве дечје игре и Змајдани и додељује Повеља за допринос књижевности за децу. Манифестација носи име по песнику од 1969.



 

 

Из Ђулића увелака

(...)

Дић’ ћемо се фрушкогорском рају,

Ићи ћемо све у загрљају,

Пландовати по оном буквику.

Она рече:

„Ти ћеш носит’ Смиљку!“

(...)

Откуд видиш на све четир’ стране

Даљна места, њиве и пољане;

Лево Дунав, Банат, Бачка мила,

Авала се десно заплавила,

А подаље ти брежуљци сиви,

То је Босна — и ту Србин живи.

„Је ли, — Србин живи...“

(...)

 

„Билдунг“

 

Душанова два потомка

деветнести славе век,

седе млади код клавира

она „нобл“, а он „кек“.

 

„Цум ентцикн! Ал' још само

један валцер, же ву при!“

О, слушајте, како ј' гетлих

овај нови потпури!

 

Он штехером такт удара

о свој ланчић, о бижу

(то би рифом боље ишло,

штета што му није ту).

 

Још цум абшид он је један

одмаук'о пасторел, –

„Ви сте кинстлер, хер фон **!“

„Љубим руку, 'мадмазел'!“

 

Душанова два потомка

деветнести славе век.

Схватили су дух времена, –

она ј' „нобл“, а он „кек“.

 

Смеј'о сам се да не плачем,

гледајући онај јад,

гледајући ** сокак,

гледајући Нови Сад.


„Ода при погледу немачких фирма на српским дућанима усред Новог Сада“

 

Ох, дај ми, музо, грло тако јасно-

Ох, дај ми, музо, музикални дар,

С обичним гласом не може се ласно

Опеват' овај родољубив жар.

 

У Новом Саду – српскоме Паризу -

Багрјаношарна зора јавља блеск;

Са фирмамента на фирме се спушта,

Ох, ту је фино, ајнциг и гротеск.

 

Примерним духом, без користољубља,

Из чистог триба просвешћењу свом,

Украшена је скоро свака болта,

С Улфила штапци скоро сваки дом.

 

Кирил и Метод, тисућлетни свеци,

Доситеј, Рајић – радују се сви;

Душе им поју песму покајања:

Овако треба, фалили смо ми!

 

И Клио сишла да бележи верно,

Западном духу пружајући лек,

Како је Србин мудар, жертвоносан,

Нихт ибертрибен, просвештен и мек.

 

Прилаже народ, позориште диже,

Талија с' спрема у свој нови храм,

Ох, како ће јој мило бити место,

Мислећи да је Беч ил' Амстердам.

 

Жур'те се, дакле, к'о што сте почели,

Ох, дични Срби, скин'те српски знак;

Добро би било кад би у фришкоћи

И име мог'о променити свак.

 

Просвета иде железом и паром,

И грдан носи за варваре бич,

Па тешко нама, ох срамоте црне,

Кад спази древно српско ић и вић.

 

Једно је само што се бринем љуто,

Што неће да вас појми пуки свет -

Муштерије су јогунасте птице,

Од ваших болта окренуће лет.

 

Туђин вам неће ни онако доћи,

А Србин – шта ћеш – не мами га шрифт;

Закован Србин у простоти својој,

Чујте га само ви гемајн ер шрихт.

 

„Ја сам му“ - вели - „муштерија главна,

А он мој језик презирати сме,

Бар часно име да ми српски каже,

Па ту паразит' – нећу, богме, не!“

 

Ал' ово нек' вас не тушира ништа,

Шта знају они шта је нобл велт.

Друкчији људи признаће вам жртве,

Награда ваша – си ист шон бештелт.

Коментари